خدمتکار و پروفسور

خدمتکار و پروفسور

بر گرفته از کتاب “خدمتکار و پروفسور”

ما پروفسور صدایش می‌کردیم. او هم پسرم را جذر صدا می‌کرد چون می‌گفت بالای سر تخت و صاف پسرم او را یاد علامت رادیکال می‌اندازد. پروفسور در حالی که موهای پسرم را پریشان می‌کرد، گفت: “مغز خوبی تو کله این پسر هست”. جذر هم که برای در امان ماندن از اذیت‌های دوستانش کلاه می‌گذاشت با اوقتا تلخی شانه بالا انداخت. “با همین علامت کوچک توانستیم بی‌نهایت عدد بشناسیم، حتی عددهایی که قابل مشاهده نیستند.” و با انگشت روی سطح خاک گرفته میزش یک رادیکال کشید…

این شاید شروعی عجیب برای کتابی با موضوعی خاص باشد. شروعی که فقط از ذهن یک نویسنده ریاضیدان قابل انتظار است. ریاضیدانی در میانه زندگی و موفق که شاید نگرانی دوران پیری خود را در قالب شخصیت پروفسور به تصویر کشیده است. کتاب روایت داستان زندگی یک استاد ریاضی پیر و بیمار با زن پرستاری است که برای نگهداری از وی استخدام شده است. دورانی که دو دنیای کاملا متفاوت زن و پیرمرد را به صورتی عجیب به هم نزدیک می‌کند.

خانم یوکو اوگاوا متولد سال ۱۹۶۲ ریاضی‌دان و نویسنده ژاپنی تا کنون بیش از سی رمان نوشته و منتشر کرده است. وی در کارنامه  ادبی خود چندین جایزه ادبی از جمله یومیوری (۲۰۰۴) برای رمان پروفسور و خدمتکار و جایزه شرلی جکسون را ثبت کرده است. مردی که دستبند می‌فروخت ۱۹۹۸، عبور ۱۹۹۶، کافه‌ای در شب و استخر زیر باران ۱۹۹۱، روز شمار بارداری ۱۹۹۱، استعداد ریاضیات ۲۰۰۳، استخر شنا ۱۹۹۱ و هتل آیریس ۱۹۹۶ رمان‌هایی هستند که از یوکو اوگاتا تا کنون به انگلیسی ترجمه شده است.

رمان خدمتکار و پروفسور با نام اصلی معادله محبوب پروفسور ابتدا در سال ۲۰۰۶ توسط یوسئی سوگاوارا با انگلیسی ترجمه شد اما این ترجمه هیچگاه چاپ نشد و در سال ۲۰۰۸ بار دیگر این رمان با نام خدمتکار و پروفسور توسط استفن اشنایدر ترجمه شد. این رمان در ژاپن با استقبال مخاطبان مواجه شد به گونه‌ای که ظرف یک ماه از چاپ آن، یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت در کتابنامه چاپ اصلی این رمان به کتاب “مردی که فقط عاشق اعداد بود” زندگی نامه ریاضیدان شهیر پاول ارودوس اشاره شده استو.

پل آستر در تحسین این کتاب گفته است:

اثری کاملا خلاقانه، بی‌نهایت دلنشین و به شدت تکان دهنده

و نیورک تایمز در تمجید آن نوشته است:

اگر همه ما ریاضیات را از چنین معلمی یاد می‌گرفتیم حالا خیلی آدم‌های باهوش‌تری بودیم

 

 

بر اساس این رمان معروف یک فیلم سینمایی، یک فیلم داستانی، یک برنامه رادیویی و نیز یک کتاب مصور ساخته شده است. این رمان داستان زندگی‌هایی است که با ریاضیات به هم پیوند می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − یک =