سفر زیارتی قرن بیست و یکم هارولد فرای

نویسنده: ریچل جویس - ترجمه: هما بینا

برگرفته از کتاب ” سفر زیارتی قرن بیست و یکم هارولد فرای”

((دائم جاش برام خالیه. ته دلم می‌دونم رفته، ولی هنوز مرتب دنبالش می‌گردم. تنها فرقش اینه که دارم به این درد عادت می‌کنم. مثل اینه که یک گودال عمیق توی زمین کشف کنی. اولش، یادت می‌ره اونجاست و مرتب می‌افتی توش. بعد از مدتی، گودال هنوز اونجاست، ولی تو یاد می‌گیری دورش برنی.))
سفر زیارتی قرن بیست و یکم هارولد فرای نخستین رمان ریچل جویس است که در سال 2012 انتشار یافت و با موفقیت جهانی روبه‌رو شد. او برای این کتاب، به ‌غیر از نامزدی دریافت جایزه ادبی بوکر در 2012، در دسامبر همان سال برنده جایزه کتاب ملی بریتانیا شد. علاوه بر این، در سال 2014، موفق به دریافت جایزه ادبی جوانان اروپایی از فرانسه شد. سفر هارولد به‌سادگی برای پست کردن نامه‌ای آغاز و برخلاف انتظارش به سفری معنوی و پرماجرا تبدیل می‌شود. ریتم آرام و دوست داشتنی این رمان، فرصتی به خواننده می‌دهد تا درباره مضامین متفاوت بخشش،توبه و بازافروزی عشق تامل و تفکر کند.

یادداشت شخصی

از روزی که کتاب را خواندم به این فکر می‌کنم که چرا با کیف دستی کوچکم راه نمیفتم برم؟ تا کجا می‌توانم برم؟ دیشب تصور کردم که راه افتادم. شاید باور نکنید اما به ابیانه رسیدم. خانه کوچکی اجاره کردم و یک‌ماه آنجا داستان زندگی‌ام را نوشتم.

در رویای دیگری تا رامسر پیاده رفتم و وقتی که غروب آفتاب را در ساحل رامسر دیدم جریان زندگی را در تک تک سلول‌های بدنم حس کردم.

کاری که هارولد فرای انجام داد، خروج از یک محدوده امن بود. بدون اینکه خیلی بهش فکر کند یا بخواهد ماجرا را بزرگ کند. هارولد فقط تا سر کوچه برای پست کردن یک نامه یک پاراگرافی رفته بود اما 3 ماه بعد به خانه برگشت.

ترجمه کتاب بسیار روان است. حدود 340 صفحه است و اگر روزی یک ساعت زمان بگذارید بین 5-7 روز خواندن آن طول خواهد کشید. به نظر من اول‌های داستان روند، مقداری کند است. 50 صفحه اول را بخوانید و پشیمان نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =